E-sport – veien vekk fra kulturelt utenforskap?

Glede er det første ordet som falt meg inn når jeg nå vil skrive om E-sport. Flere og flere får med seg at dataspill og e-sport er mer enn en svett tenåring i mammas mørke kjeller.

Dataspill som sosial arena

Er det uvissheten og manglende kompetanse som har gitt e-sport sitt ufortjente rykte? De egenskapene som tilegnes E-sport virker fjernt og stigmatiserende for oss som spiller. For meg personlig har dataspill vært en mulighet for å kunne vedlikeholde et sosialt liv etter jeg ble mor og måtte være hjemme etter ungene var i seng. Få miljøer jeg har vært i er så inkluderende som dataspill, og jeg vet at det er mange andre som også har e-sport som sin største sosiale arena.

Hør Cathrine snakke om E-sport på Telemarkssendinga

E-sport til OL

En av de største fordelene jeg ser med e-sport og dataspill er at uansett hvilken interesse du har, er det et spill som kan fange din interesse. Det spiller heller ingen rolle om du er funksjonsfrisk eller ikke. I dataspill møtes vi alle med like forutsetninger. Det viktige er hvem du er, og ikke hvordan du ser ut eller om du kan løpe fort. Det er gøy å spille og man ender opp med et solid nettverk. Kanskje det er nettopp derfor at i 2022 er E-sport en del av «Asian Games» (arrangert av OL-komiteen i Asia). I dag er IOC i planleggingsfasen med å inkludere E-sport som en del av OL i Paris 2024! E-sport vil faktisk være den eneste øvelsen i OL som ikke vil ha behov for en «para»-versjon!

Som bortekampene til ODD

På verdensbasis anslås det at nærmere 600 millioner personer deltar i en form for e-sport allerede innen 2020! Netflix, som er blant verdens største streamingtjenester, må se seg slått av Twitch (kun YouTube har høyere seertall enn Twitch på verdensbasis) som utelukkende baserer seg på streaming av dataspill. I snitt ser 100 millioner brukere på stream av spill – HVER måned på Twitch. De fleste spill som streames i dag er lagspill, og det er faktisk egne fanklubber og «tilhengere» av lag, på samme måte som med fotball. Det får meg til å tenke at den samme tilhørigheten og samholdet som man får når man står i tribunen på Skagerak Arena eller ser ODDrane på TV når det er bortekamp, skapes av E-sport. Disse spillene kan streames daglig fra egen stue, mange deltar også på større konkurranser som holdes av utviklerne, men det er også mange lokale/regionale konkurranser på LAN (Datatreff som The Gathering i Vikingskipet). For mange er dette en av få sosiale arenaer, og jeg ser bare enda større viktighet å legge til rette for LAN i Telemark.

Foto: Cathrine Gundersen

Hvordan kan vi inkludere?

Jeg vil be idrettslag, kulturskolene, kulturtilbydere og kommunene i Telemark om å tenke hvordan dere kan inkludere disse interessene i deres organisasjon. Hvordan kan vi legge til rette for at færre opplever kulturelt utenforskap?

Cathrine Gundersen
Leder Grenland Fantasyforening